Een huwelijk wordt ontbonden door een vonnis van de rechtbank. De echtscheiding wordt vervolgens doorgegeven aan de dienst burgerzaken van de huwelijksplaats die de echtscheiding vervolgens registreert.
In sommige gevallen kan je een afschrift of uittreksel van deze akte ontvangen.
De akte van echtscheiding vermeldt:
-
het aktenummer van de huwelijksakte;
-
de naam en voornamen van de personen die uit de echt gescheiden zijn;
-
de gegevens van de (buitenlandse) beslissing (zoals voorzien in artikel 41, §1 BW).
Voorwaarden
Wie kan een uittreksel of afschrift aanvragen?
-
Iedereen kan een uittreksel of afschrift ontvangen op voorwaarde dat de akte meer dan 100 jaar oud is.
-
Voor akten die jonger zijn dan 100 jaar kunnen volgende personen een afschrift of uittreksel ontvangen:
-
de persoon op wie de akte betrekking heeft;
-
de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder);
-
bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad;
-
de erfgenamen mits bewijs te leveren van gerechtvaardigd belang.
-
Wat bezorg je ons?
Als je het document zelf ophaalt:
-
je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
-
een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
-
je eigen identiteitskaart;
-
in geval van erfgenamen: bewijs van gerechtvaardigd belang.
Procedure
Je kan het uittreksel of afschrift van de akte van echtscheiding opvragen bij lokaal bestuur Berlare. Je kan je aanvraag volledig zelf online doen via het thuisloket.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
-
via het e-loket van lokaal bestuur Berlare;
-
op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid.
Lukt dit niet? Kom gerust langs bij het onthaal in het gemeentehuis tijdens de publieksuren.
Tarief
Gratis
Contact
Weekdag | Time slot |
---|---|
donderdag: | 8:30-12:00 |