Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee je kunt aantonen dat je nog in leven bent.
Dit document wordt je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat.
Met een attest van leven moet je niet persoonlijk langsgaan bij deze personen of instellingen om aan te tonen dat je nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
-
jij zelf;
-
je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd);
-
bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat;
-
derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet;
-
een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Wat bezorg je ons?
Als je het attest zelf ophaalt:
-
je eigen identiteitskaart.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
-
een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart;
-
je eigen identiteitskaart.
Procedure
Je kan het attest van leven opvragen bij lokaal bestuur Berlare. Je kan je aanvraag volledig zelf online doen via het thuisloket.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
-
via het e-loket van lokaal bestuur Berlare;
-
op ‘Mijn dossier’, de online toepassing van het Rijksregister;
-
op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek 'Attesten en vergunningen').
Lukt dit niet? Kom gerust langs bij het onthaal in het gemeentehuis tijdens de publieksuren.
Tarief
Gratis
Contact
Weekdag | Time slot |
---|---|
donderdag: | 8:30-12:00 |