Updated:
23/09/2024

Als je problemen hebt om je huur te betalen, kan je een maandelijkse financiële tegemoetkoming in de huurkosten krijgen.

De huurtoelage is een strikt persoonlijke situatiegebonden toelage en geen automatische tegemoetkoming of premie. Het is geen recht, wel een gunst.

Voorwaarden

  • Je bent minstens 6 maand gedomicilieerd in de gemeente en de woning waarvoor je de toelage vraagt;

  • Je mag nog geen Vlaamse huursubsidie ontvangen;

  • Jouw gezin besteedt meer dan een derde van het globale inkomen (alle inkomsten van het gezin, gezinsbijslag in mindering) aan de betaling van huishuur;

  • De grootte van de woning moet in verhouding zijn met de gezinssamenstelling;

  • De woning mag niet het voorwerp zijn van een onderzoek naar ongeschiktheid of onbewoonbaarheid;

  • Je verleent je positieve medewerking in een begeleidingstraject door de sociale dienst;

  • Je schrijft je verplicht in als kandidaat-huurder bij sociale huisvestingsmaatschappij Stek92;

  • Je aanvaardt een woning die je wordt toegewezen door Stek92.

Wat bezorg je ons?

  • Je identiteitskaart;

  • Je huurcontract;

  • Een overzicht van je inkomsten en uitgaven.

Na toekenning van de huurtoelage:

  • Maandelijks bewijs van betaling van de huur. Pas dan wordt de huurtoelage gestort. Bij nalatigheid vervalt het recht op de huurtoelage voor die maand.

Hoe aanvragen?

  • Maak een afspraak met de sociale dienst;

  • Een maatschappelijk werker bekijkt jouw situatie;

  • Als je dossier voldoet aan de voorwaarden wordt de toelage gestort op je rekeningnummer.

Tussenkomst

De huurtoelage is afhankelijk van jouw situatie en bedraagt maximum 100 euro per maand.