Updated:
26/09/2024

Met een Belgische identiteitskaart (eID) toon je aan dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en bewijs je in het buitenland je nationaliteit en identiteit.

In de eID zit een microchip waarmee je:

  • je identiteit online kunt bevestigen;

  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

Vanaf 15 jaar bent je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Uitzonderingen

Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst burgerzaken kunt gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met de dienst burgerzaken.

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Pasfoto

Er zijn twee mogelijkheden:

Geldigheidsduur

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig;

  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.

Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken vóór de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij dienst burgerzaken van lokaal bestuur Berlare een nieuwe eID aan.

Wat bezorg je ons?

Bij de aanvraag van jouw eID breng je volgende zaken mee:

  • je oproepingskaart;

  • als je de pasfoto niet laat maken in het gemeentehuis: één recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die vvoldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart;

  • je huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.

Bij het afhalen van jouw eID:

  • je oude identiteitskaart;

  • de brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan.

Procedure

Aanvragen

  • Vanaf de leeftijd van 12 jaar en uiterlijk op 14 jaar en 9 maanden ontvang je thuis een oproepingskaart om je eID aan te vragen bij de dienst burgerzaken.
    Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, krijg je een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.

  • In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij lokaal bestuur Berlare:

    • als je eID verloren, gestolen of beschadigd is;

    • als je pasfoto niet meer gelijkend is;

    • als je van naam of geslacht verandert;

    • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping;

    • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.

  • Maak een afspraak bij de dienst burgerzaken.

Is je eID verloren of gestolen? Meld het via 00800 2123 2123 om je kaart te blokkeren en maak een afspraak met de dienst burgerzaken.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerde identiteitskaart is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.

Afhalen

  • Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt.
    Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.

    • Maak een afspraak bij dienst burgerzaken en neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt;

    • Je pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt je pincode nodig elke keer als je jouw eID wilt gebruiken;

    • Je hebt jouw pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of, als je jouw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.

In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering één dag later. Daarvoor betaal je wel een hogere kostprijs.

Belgen in het buitenland

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Belgische gemeenten kunnen ook aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:

  • als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België;

  • als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte;

  • in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.

Tarief

  • 26 euro (gewone procedure);

  • 125 euro (spoedprocedure met levering van de kaart en pin/puk op de gemeente);

  • 160 euro (spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en pin/puk bij FOD Binnenlandse Zaken, Park Atrium, Parklaan 2, 1000 Brussel).

Deze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.

Extra acties bij een identiteitskaart

Certificaat toevoegen op je identiteitskaart

Pincode aanmaken (pukcode in bezit of nieuwe kaart)

Pin- en pukcode aanvragen wegens verlies

Pin- en pukcode ophalen