Updated:
21/09/2024

Staatlozen, vluchtelingen en vreemdelingen in België kunnen een Belgisch reisdocument aanvragen in de gemeente waar zij wonen en ingeschreven staan. Het reisdocument dient als het nationale paspoort dat ze niet kunnen verkrijgen.

Voorwaarden

Erkende vluchtelingen en staatlozen moeten in het bezit zijn van de nodige verblijfsdocumenten. Andere vreemdelingen moeten ook kunnen aantonen dat ze aan specifieke voorwaarden voldoen.

Wat bezorg je ons?

Erkend vluchteling of staatloos

Vreemdeling, maar geen erkend vluchteling of niet staatloos

Procedure

Erkend vluchteling of staatloos

Maak een afspraak bij de dienst burgerzaken van lokaal bestuur Berlare om de aanvraag in te dienen, samen met de nodige identiteitsdocumenten en een recente normconforme pasfoto (maximaal 6 maanden oud). Als je papieren en je status in orde zijn, registreert lokaal bestuur Berlare de aanvraag van een reisdocument meteen.

Vreemdeling, maar geen erkend vluchteling of niet staatloos

Om een aanvraag bij lokaal bestuur Berlare te kunnen indienen, moet je eerst de toestemming van de Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken vragen. Aan de hand van een vragenlijst op de website van de FOD Buitenlandse Zaken kan je nagaan of je voldoet aan de voorwaarden en welke documenten je moet indienen om een reisdocument voor een vreemdeling te kunnen aanvragen.

Als je aan de voorwaarden voldoet:

  • stuur je een e-mail naar passeport@diplobel.fed.be met het onderwerp: 'Aanvraag van een reisdocument voor een vreemdeling'

  • of stuur je een brief naar:

    FOD Buitenlandse Zaken
    Directie Reis- en identiteitsdocumenten
    dienst C2.2 Individuele dossiers & nationale regelgeving
    Karmelietenstraat 15
    1000 Brussel)

In de e-mail of op de brief vermeld je de volgende gegevens:

  • je naam en voornamen;

  • je geboorteplaats;

  • je nationaliteit;

  • een kopie van jouw verblijfstitel;

  • eventueel een kopie van andere documenten betreffende jouw situatie.

De aanvraag voor een minderjarig kind wordt ingediend door de ouder(s) of voogd.

De onderzoekstermijn bedraagt circa 6 weken. Zodra je de toestemming van de FOD Buitenlandse Zaken (per mail) hebt ontvangen, heb je 2 weken de tijd om je aanvraag persoonlijk bij lokaal bestuur Berlare in te dienen, samen met de identiteitsdocumenten en een recente normconforme pasfoto (maximaal 6 maanden oud). Maak hiervoor een afspraak.

Tarief

Reisdocument van een minderjarige vluchteling en minderjarige
staatloze:

  • 41 euro voor aanvraag via gewone procedure;

  • 210 euro voor aanvraag via dringende procedure met aanvraag en levering in de gemeente;

  • 270 voor aanvraag via superdringende procedure met aanvraag in de gemeente en levering in Brussel.

Reisdocument van een meerderjarige vluchteling en meerderjarige
staatloze:

  • 65 euro voor aanvraag via gewone procedure;

  • 235 euro voor aanvraag via dringende procedure met aanvraag en levering in de gemeente;

  • 300 euro voor aanvraag via superdringende procedure met aanvraag in de gemeente en levering in Brussel.

Reisdocument van een minderjarige vreemdeling:

  • 41 euro voor aanvraag via gewone procedure;

  • 210 euro voor aanvraag via dringende procedure met aanvraag en levering in de gemeente.

Reisdocument van een meerderjarige vreemdeling:

  • 65 euro voor aanvraag via gewone procedure;

  • 235 euro voor aanvraag via dringende procedure met aanvraag en levering in de gemeente.

Deze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.

Contact

Burgerzaken
Publieksuren
Weekdag Time slot
donderdag: 8:30-12:00
Link naar alle publieksuren van de dienst