Van zodra het begint te vriezen en de wegen er glad bij liggen, krijgt lokaal bestuur Berlare heel wat meldingen van bezorgde inwoners over het niet of laattijdig strooien in hun straat. Nochtans is er een heel duidelijke procedure die telkens strikt wordt gevolgd.
De temperaturen dalen weer af en toe tot onder het vriespunt. Dat kan gevaarlijk zijn als je de baan op moet. Van zodra de politie gladheidsgevaar vaststelt, belt ze dan ook onmiddellijk de dienst openbare werken op. Zelfs ’s nachts.
Binnen het half uur zijn onze mensen de baan op. Bij zeer ernstige verkeershinder rukt zelfs een tweede team uit.
Vast strooischema
Er wordt telkens een vast strooischema gevolgd.
- In het weekend strooien we enkel de hoofd- en verbindingswegen zoals de Veerstraat, Molenstraat en Gaver tot en met Kamershoek, en de toegang tot de brandweerkazerne. Zo kunnen de brandweerwagens uitrukken in noodgevallen.
- Ook op werkdagen starten we met deze wegen en breiden we verder uit naar schoolomgevingen en openbare gebouwen.
- De gewestwegen strooien onze diensten niet: Kerkstraat, de baan van Schoonaarde tot Klappel en die tussen Zele en Gent. Die zitten in het strooischema van de Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid.
- Doodlopende straten en wijken worden pas gestrooid na de prioritaire wegen en enkel indien de vorst voor een langere periode blijft aanhouden.
Zuinig met zout
Drie redenen waarom we zuinig zijn met zout:
- We willen op elk moment voldoende zout op voorraad hebben voor de verbindingswegen die dagelijks heel wat verkeer te slikken krijgen. Als die glad liggen, is dat gevaarlijk voor honderden weggebruikers die bovendien binnen de kortste keren in een lange file terechtkomen.
- Zout is schadelijk voor het wegdek én voor de beplanting. Van nieuwe wegenwerken hebben buurtbewoners langer hinder dan van die paar ijsdagen per jaar.
- Tot slot wegen we ook het zicht en de pret af tegen de verkeersveiligheid. In de mate van het mogelijke kiezen we voor het witte landschap.