Updated:
24/09/2024

De elektronische vreemdelingenkaart geldt als verblijfsvergunning voor zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.

Er zijn verschillende types vreemdelingenkaarten, afhankelijk van je verblijfsstatuut.

Voorwaarden

Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen.

Pasfoto

Er zijn twee mogelijkheden:

Wat bezorg je ons?

  • je huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart;

  • als je de pasfoto niet laat maken in het gemeentehuis: één recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's;

  • bij de activering van de kaart: de brief met je pincode en pukcode.

Procedure

  • Vraag je elektronische vreemdelingenkaart aan bij lokaal bestuur Berlare. Maak hiervoor een afspraak bij de dienst burgerzaken;

  • Een drietal weken na de aanvraag ontvang je de pin- en pukcode waarna je de elektronische vreemdelingenkaart op afspraak kunt ophalen. Neem de codes mee om je kaart te activeren.

Tarief

Vreemdelingenkaart voor +12-jarigen:

  • 26 euro voor aanvraag via gewone procedure;

  • 125 euro voor aanvraag via spoedprocedure met levering van de kaart en
    pin/pukcode in de gemeente.

Vreemdelingenkaart voor -12-jarigen:

  • EU, EU+, F, F+ en M-kaarten:

    • 10 euro voor aanvraag via gewone procedure;

    • 115 euro voor aanvraag via spoedprocedure met levering van de kaart en
      pin/pukcode in de gemeente.

  • A, B, K en L-kaarten:

    • 15 euro voor aanvraag via gewone procedure;

    • 125 euro voor aanvraag via spoedprocedure met levering van de kaart en
      pin/pukcode in de gemeente.

Deze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.

Extra acties bij een identiteitskaart

Certificaat toevoegen op je identiteitskaart

Pincode aanmaken (pukcode in bezit of nieuwe kaart)

Pin- en pukcode aanvragen wegens verlies

Pin- en pukcode ophalen