Sommige mensen verblijven in België, maar hebben er geen officiële verblijfplaats, bv. mensen die op een schip verblijven, woonwagenbewoners of daklozen. In hun geval geldt een referentieadres als officieel adres. Op die manier zijn ze administratief bereikbaar voor officiële instanties.

Met een referentieadres kan je:

  • op dat adres post en administratieve documenten toegestuurd krijgen;

  • uitkeringen ontvangen die een officiële woonplaats als voorwaarde stellen (bv. kinderbijslag, werkloosheidsvergoeding).

Voorwaarden

In principe neem je een referentieadres bij een individu. De persoon bij wie je een referentieadres wil nemen, moet wel zijn toestemming geven en moet zelf op dat adres zijn hoofdverblijfplaats hebben.

Een referentieadres is slechts mogelijk in een beperkt aantal gevallen:

  • Personen die in een mobiele woning verblijven;

  • Personen die geen verblijfplaats meer hebben door gebrek aan voldoende bestaansmiddelen;

  • Personen die om beroepsredenen geen hoofdverblijfplaats meer hebben in België.

Wat bezorg je ons?

  • Je identiteitskaart;

  • Bewijsstuk dat aantoont dat je recht hebt op een referentieadres.

Procedure

Maak een afspraak bij de dienst burgerzaken.

Je sluit best vooraf een schriftelijk akkoord met de persoon die op het referentieadres woont. Hierin neem je op:

  • dat het om het een referentieadres gaat (dat je daar zelf niet woont);

  • dat de persoon de post die voor jou toekomt aan jou zal bezorgen.

Met dat akkoord kan de bewoner aantonen aan bv. schuldeisers en deurwaarders dat jij niet in de woning verblijft en ze dus geen beslag kunnen leggen op de goederen van de bewoner.

Tarief

Een referentieadres aanvragen is gratis.