Tips voor een succesvolle sollicitatie en selectie

Updated:
18/10/2024
Op deze pagina

Als je solliciteert, vragen we sowieso je curriculum vitae (CV) en een motivatiebrief.
Lees onze tips als je indruk wil maken!

Tips voor een inzichtelijk curriculum vitae (CV)

Het is de gangbare Latijnse benaming voor een relevante samenvatting van je levensloop.
Stel je in onze plaats en er ligt een grote stapel CV’s voor ons. Wat betekent dat voor jou? Dat je een CV nodig hebt waarop helder staat wie je bent, hoe we je contacteren, wat je werkervaring is en over welke vaardigheden je beschikt.

We geven alvast onderstaande tips.

  1. Mensen evolueren, CV’s dus ook. Is je CV volledig actueel?
  2. Beperk je tot anderhalve tot twee pagina’s. Wees relevant, beknopt en duidelijk, zodat je document snel ‘scanbaar’ is.
  3. Lieg niet. Verderop in de tests en gesprekken zal immers blijken of je kennis van het Nederlands of van MS Excel echt ‘zeer goed’ is en of je werkelijk iets afweet over je eindwerkonderwerp. Als je een jaar niets hebt gedaan, vermeld dat dan ook.
  4. Onderscheid jezelf. Wat je bezighoudt in je vrije tijd, zegt iets over je interesses en vaardigheden. Misschien was je leider in de jeugdbeweging, loop je marathons, ben je penningmeester van een vereniging, organiseer je evenementen, … Wees trots op je kwaliteiten en speel ze uit!
  5. Breng structuur aan. Doorgaans is dit een veel gebruikte indeling:
    • Persoonlijke gegevens

      • Zeker naam, geboortedatum, adres en contactgegevens;
      • Eventueel website, rijbewijs of nationaliteit indien relevant voor de functie;
      • Geboorteplaats, burgerlijke stand, geloofsovertuiging, … laat je achterwege.
    • Eventueel een foto van jezelf (niet noodzakelijk)

    • Persoonlijk profiel (niet noodzakelijk, maar wekt de nieuwsgierigheid)

      • Wie ben je, waar ben je goed in en wat zijn je ambities? Verkoop jezelf!
    • Werkervaring

      • Besteed aandacht aan een overzichtelijk schema;
      • Vermeld functietitel, tijdsbestek (maanden en jaren), naam en plaats van de werkgever, taken en verantwoordelijkheden;
      • Bijbanen, vakantiewerk, vrijwilligerswerk, stages: laat ze achterwege als je voldoende werkervaring hebt; zet ze toch in als je werkervaring beperkt is;
      • Heb je een tijd niet gewerkt? Geef dat dan ook aan. Wees altijd open en eerlijk hierover.
    • Opleidingen

      • Besteed aandacht aan een overzichtelijk schema;
      • Start met de middelbare school;
      • Vermeld naam van de opleiding, tijdsbestek, naam en plaats van de onderwijsinstelling, specialisatie of studierichting en vermelding van diploma of certificering;
      • Vermeld alle opleidingen, ook als je ze niet hebt afgewerkt (maar laat dat dan wel weten – ‘Niet afgewerkt’);
      • Cursussen, workshops, masterclasses kan je toevoegen, maar beperk je tot deze die belangrijk zijn voor onze vacature
    • Vaardigheden

      • Verzamel alle gevraagde vaardigheden en competenties uit onze vacature en ga na bij zelf over welke jij beschikt;
      • Probeer voor enkele belangrijke vaardigheden specifieke voorbeelden te benoemen, waaruit blijkt dat je deze vaardigheden ook echt beheerst
    • Talenkennis

      • Besteed aandacht aan een overzichtelijk schema;
      • Geef per taal aan wat jouw niveau is qua lezen, spreken en schrijven.
    • Hobby's en interesses (niet noodzakelijk)

      • Dit onderdeel zegt iets over jou als persoon en jouw passies in het leven;
      • Absoluut de moeite waard om te vermelden als ze aansluiten bij de functie.
    • Referenties (niet noodzakelijk)

      • Als je echt mooie referenties hebt, is het goed om deze te vermelden: vroegere werkgevers, leidinggevenden, leerkrachten;
      • Vraag toestemming aan je referenten of je hen mag vermelden. Zo ja, beperk je tot de minimale informatie: naam, functie, bedrijf, telefoon en e-mail

Tips voor een overtuigende motivatiebrief

Bereid je goed voor alvorens in je pen te kruipen.

  1. Lees aandacht onze vacature en de functieomschrijving. Vraag je af wat wij echt belangrijk vinden voor deze functie.
  2. Kom meer te weten over lokaal bestuur Berlare in het algemeen, en de dienst waarvoor je solliciteert in het bijzonder.
  3. Neem contact op, stel inhoudelijk goede vragen en laat op die manier zien dat je oprecht geïnteresseerd bent.

Stel vervolgens je motivatiebrief op. Schrijf een persoonlijk, enthousiast en zelfverzekerd verhaal. Een heldere motivatiebrief bevat de volgende onderdelen:

  1. Introductie
    Probeer met de eerste zin onmiddellijk de aandacht van de lezer te trekken.
    Zeg in de tweede zin iets over jezelf.
  2. Geschiktheid
    Onderbouw waarom we jou moeten uitnodigen. Wat maakt jou uniek? Welk probleem los jij op? Maak ons in elk geval voor twee functie-eisen duidelijk dat jij de geknipte kandidaat bent.
  3. Motivatie voor de functie
    Omschrijf waarom je naar deze functie solliciteert en wat je ons en/of onze klanten (inwoners, verenigingen, bedrijven, bezoekers) komt brengen.
  4. Afsluiting
    Gebruik de laatste alinea voor een krachtige afsluiter.

Laatste check alvorens te versturen:

  1. Controleer je tekst op spellingsfouten.
  2. Gebruik een goed leesbaar standaardlettertype en -grootte.
  3. Laat je brief nalezen.

Onze selectieonderdelen voor je uitgelegd

In onze vacatureteksten kom je soms niet alledaagse begrippen tegen die je vertellen op welke manier we de meest geschikte kandidaat selecteren. We lichten ze hier kort toe.
Heb je toch nog vragen? Aarzel niet om onze personeelsdienst te contacteren.

Per functie is er een vastgestelde selectieprocedure. Die bestaat uit een of meerdere van de volgende selectiegedeelten:

  • CV-screening: we selecteren kandidaten op basis van hun curriculum vitae en motivatiebrief. We gaan na of je diploma, werkervaring, kennis en motivatie overeenstemmen met het gewenste profiel.

  • Verkennend gesprek: een kort interview over wie je bent en wat je doet, waarbij de selectiecommissie je motivatie, attitude, relevante ervaring, beeld van de functie en interesse voor het werkveld nagaat. Dit gedeelte kan online worden afgenomen;

  • Praktisch selectiegedeelte: je krijgt een praktische proef voorgeschoteld die toetst of je geschikt bent voor de functie waarvoor je solliciteert;

  • Schriftelijk selectiegedeelte: een schriftelijke proef die toetst of je geschikt bent voor de functie waarvoor je solliciteert. De inhoud kan variëren: peilen naar regelgeving, kennis m.b.t. het vakgebied, informaticaproef (bijvoorbeeld Word of Excel), gevalstudie, … of een combinatie hiervan.
    Er kan gekozen worden voor een thuisopdracht. In dat geval werk je thuis aan je schriftelijke proef en dien je deze digitaal in tegen een vastgestelde datum;

  • Psychotechnisch selectiegedeelte: via diverse testen en eventueel via een interview gaan we na in hoeverre jouw persoon(lijkheid) overeenstemt met het gewenste profiel voor de functie;

  • Assessmentgedeelte: via een interview, diverse tests en een of meerdere simulatieoefeningen gaan we na in hoeverre jouw persoon(lijkheid) overeenstemt met het gewenste profiel voor de functie en schatten we je groeipotentieel in; 

  • Mondeling gedeelte: via een gestructureerd gesprek/interview gaan we na of je communicatievaardigheden, motivatie, kennis en maturiteit overeenstemmen met het gewenste profiel voor de functie.
    Dit gedeelte kan uitzonderlijk online worden afgenomen.